Lp | Nazwa | Typ SQL | | Domyślnie | Warunek | Tytuł / opis |
---|
1 | mrap3_id | serial4 | 
| | | Id raportu

W tej kolumnie podany jest numer (identyfikator) danego raportu. |
2 | mrap1_id | int4 | 
| | | Id tabeli raportu

W tej kolumnie podany jest numer (identyfikator) tabeli raportu, na podstawie której został utworzony dany raport. |
3 | naglowek | tekst
| | | | Nagłówek
Do tego pola należy wprowadzić nagłówek raportu. Nagłówek ten jest drukowany bezpośrednio pod tytułem danego raportu. Jeżeli pole to nie zostanie wypełnione, treść raportu będzie drukowana bezpośrednio pod tytułem raportu. 
W tej kolumnie znajduje się nagłówek raportu, drukowany pod tytułem raportu. |
4 | stopka | tekst
| | | | Stopka
Tekst wpisany do tego pola jest drukowany na końcu raportu - stanowi „podpis” pod przygotowywanym raportem. 
W tej kolumnie podana jest stopka raportu, drukowana na końcu raportu. |
5 | tytul | tekst
| 
| | | Tytuł raportu
Do tego pola należy wprowadzić tytuł raportu. Wpisany tu tytuł jest umieszczany na wydruku raportu. 
W tej kolumnie podany jest tytuł raportu. |
6 | stan | stan01
| | | | Aktualny
Przełącznik ten jest wstępnie zaznaczany dla wszystkich nowych pozycji. Jeżeli pozycja po pewnym czasie przestaje być aktualna, nie należy jej kasować, lecz jedynie usunąć zaznaczenie tego przełącznika. A
W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji: 
| pozycja aktualna | 
| pozycja nieaktualna |
|
7 | uwagi | tekst
| | | | Uwagi
Do tego pola można wpisać dowolny dodatkowy opis definiowanego raportu. 
W tej kolumnie znajduje się dodatkowy opis raportu. |
8 | lp_enabled | stan01
| | | | Pokaż lp
Zaznaczenie tego przełącznika powoduje, że na raporcie będzie znajdować się kolumna Lp. tj. Liczba porządkowa. 
Znaczek w tej kolumnie informuje o tym, czy w raporcie będzie znajdować się kolumna Lp.. 
| w raporcie znajdzie się kolumna Lp. | 
| w raporcie nie będzie kolumny Lp. |
|
9 | is_q_filtr | stan01
| | | | Dodatkowe filtrowanie
Zaznaczenie tego przełącznika powoduje, że w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli (nawet takich, które nie są zdefiniowane w raporcie). 
Znaczek w tej kolumnie informuje o tym, czy w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli. 
| w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli (nawet takich, które nie są zdefiniowane w raporcie) | 
| nie ma możliwości dodatkowego filtrowania w momencie generowania raportu |
|
10 | grupujk | stan01
| | | | Grupowanie
Wartość tego pola ma znaczenie tylko wtedy, gdy podczas ustalania sposobu prezentowania poszczególnych pól danych w raporcie (funkcja Pola raportu), dla minimum dwóch różnych pól wprowadzimy warunki ograniczające zakres danych branych do raportu. Pole to określa operację logiczną łączenia warunków, ustalających zakres danych poszczególnych pól raportu. 
W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji: 
| pozycja aktualna | 
| pozycja nieaktualna |
|
11 | grupuj | varchar(100) | | | | Agregowanie wierszy
W przypadku wprowadzenia do pola Agregowanie wierszy wpisu: Pokazuj tylko zagregowane wiersze, w raporcie będzie działać mechanizm agregowania ustalony podczas definiowania pól raportu (za pomocą funkcji Pola raportu). Jeżeli w polu tym znajdzie się wpis Pokazuj wszystkie wiersze, mechanizm agregowania wierszy zostaje zablokowany (niezależnie od ustaleń przyjętych dla pól raportu) i w raporcie są pokazywane wszystkie wiersze danych. Uwaga W przypadku zastosowania agregowania, w raporcie kilka (wiele) wierszy jest zastępowanych jednym wierszem, zawierającym zsumowane wartości pewnej danej lub liczbę zastąpionych pozycji. Sposób agregowania definiuje się podczas przypisywania danych do raportu, patrz rozdział Pola raportu. |
12 | sort | text | | | | Kolumny sortowania
Na tym polu edycyjnym znajduje się kilka prostokątów. Każdy z tych prostokątów reprezentuje jedną kolumnę danych raportu (kolumna zawiera dane przechowywane na polu danych „udostępnionym” do wykorzystania w raportach za pomocą funkcji Pola tabeli). Na tym polu edycyjnym można wykonać następujące czynności: Zmienić kolejność poszczególnych kolumn danych raportu, przeciągając za pomocą myszy wybrane prostokąty do żądanego położenia. Zmienić kolejność sortowania danych w wybranej kolumnie, klikając odpowiadający jej prostokąt za pomocą myszy. O aktualnie wybranej kolejności sortowania danych informują znajdujące się w dolnej części prostokątów ikony: i .
Uwaga Jeżeli nie został zaznaczony przełącznik Zastosuj sortowanie, ustalone na polu Kolumny sortowania kolejności sortowania nie są uwzględniane (natomiast będzie brana pod uwagę ustalona na tym polu kolejność kolumn danych). |
13 | uklad | stan01
| 
| 0 | | Układ raportu
Na tym polu należy ustalić orientację danego raportu, poprzez wybór odpowiedniej wartości słownika (pionowy / poziomy). 
W tej kolumnie podany jest układ raportu (pionowy / poziomy). |
14 | is_sort | stan01
| 
| 0 | | Zastosuj sortowanie
Zaznaczenie tego przełącznika oznacza, że dane prezentowane w raporcie będą sortowane według kryteriów sortowania ustalonych na polu Kolumny sortowania. Brak zaznaczenia tego przełącznika oznacza, że wiersze raportu będą sortowane wg. kolejności ustalonej w zapytaniu SQL przy tworzeniu tabeli raportu. Uwaga Sortowanie to ustalenie kolejności poszczególnych wierszy raportu według rosnących lub malejących wartości danych w wybranej kolumnie. Podczas ustalania kolejności wierszy, najpierw brane są pod uwagę wartości w 1-szej kolumnie danych. Jeżeli jest kilka wierszy, które posiadają w 1-szej kolumnie tę samą wartość, to kolejność tych wierszy wynika z kryterium sortowania wybranego dla 2-giej kolumny, itd. 
W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji: 
| pozycja aktualna | 
| pozycja nieaktualna |
|
15 | typ | int4 | 
| 0 | | Typ raportu
Pole to pozwala ustalić typ wydruku danego raportu. Jeżeli zostanie wybrany wydruk do pliku (Plik PDF, Plik RTF, Plik HTML), to po wydaniu polecenia drukowania raport zostanie zapisany w pliku odpowiedniego typu, oraz plik ten zostanie otworzony w odpowiednim edytorze. W przypadku pozostałych typów raportu, po wydaniu polecenia drukowania raport jest wyświetlany w oknie programu. Uwaga Typy raportu Wykres kołowy i Wykres słupkowy można wybrać tylko wtedy, gdy w 1-szej kolumnie raportu znajduje się wartość numeryczna (typ pola: numeryczne lub liczbowe), natomiast w drugiej kolumnie znajduje się opis prezentowanej danej numerycznej. Typ raportu Wykres liniowy XY można wybrać tylko wtedy, gdy w raporcie znajdują się dwie kolumny z danymi numerycznymi. Typ raportu Mapa można wybrać tylko wtedy, gdy 1-szą kolumną raportu jest kod GUS. 
W tej kolumnie podany jest typ raportu. |
16 | zapytanie | | | | | Zapytanie SQL
Do tego pola należy wprowadzić warunek określający, które dane z bazy danych będą prezentowane w przygotowywanym raporcie. Wpisany tu warunek powinien być zapytaniem do bazy danych w języku SQL. Uwaga Szczegółowa struktura bazy danych została przedstawiona w pliku Struktura bazy danych.html, znajdującym się na płycie CD otrzymanej wraz z oprogramowaniem. |
17 | zmien_mrap5 | stan01
| | | | Pozwól modyfikować widok
Zaznaczenie tego przełącznika oznacza, że użytkownik definiujący widoki danego raportu (za pomocą funkcji Widoki raportów) będzie mógł umieścić na tych widokach dodatkowy nagłówek i dodatkową stopkę. 
W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji: 
| pozycja aktualna | 
| pozycja nieaktualna |
|