Tabela: mrap3 - Raporty definiowane

Kolumny

Lp

Nazwa

Typ SQL

 

Domyślnie

Warunek

Tytuł / opis

1

mrap3_id

serial4

 

 

Id raportu

W tej kolumnie podany jest numer (identyfikator) danego raportu.

2

mrap1_id

int4

 

 

Id tabeli raportu

W tej kolumnie podany jest numer (identyfikator) tabeli raportu, na podstawie której został utworzony dany raport.

3

naglowek

tekst

 

 

 

Nagłówek

Do tego pola należy wprowadzić nagłówek raportu. Nagłówek ten jest drukowany bezpośrednio pod tytułem danego raportu. Jeżeli pole to nie zostanie wypełnione, treść raportu będzie drukowana bezpośrednio pod tytułem raportu.

W tej kolumnie znajduje się nagłówek raportu, drukowany pod tytułem raportu.

4

stopka

tekst

 

 

 

Stopka

Tekst wpisany do tego pola jest drukowany na końcu raportu - stanowi „podpis” pod przygotowywanym raportem.

W tej kolumnie podana jest stopka raportu, drukowana na końcu raportu.

5

tytul

tekst

 

 

Tytuł raportu

Do tego pola należy wprowadzić tytuł raportu. Wpisany tu tytuł jest umieszczany na wydruku raportu.

W tej kolumnie podany jest tytuł raportu.

6

stan

stan01

 

 

 

Aktualny

Przełącznik ten jest wstępnie zaznaczany dla wszystkich nowych pozycji. Jeżeli pozycja po pewnym czasie przestaje być aktualna, nie należy jej kasować, lecz jedynie usunąć zaznaczenie tego przełącznika.

A

W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji:

pozycja aktualna

pozycja nieaktualna

7

uwagi

tekst

 

 

 

Uwagi

Do tego pola można wpisać dowolny dodatkowy opis definiowanego raportu.

W tej kolumnie znajduje się dodatkowy opis raportu.

8

lp_enabled

stan01

 

 

 

Pokaż lp

Zaznaczenie tego przełącznika powoduje, że na raporcie będzie znajdować się kolumna Lp. tj. Liczba porządkowa.

Znaczek w tej kolumnie informuje o tym, czy w raporcie będzie znajdować się kolumna Lp..

w raporcie znajdzie się kolumna Lp.

w raporcie nie będzie kolumny Lp.

9

is_q_filtr

stan01

 

 

 

Dodatkowe filtrowanie

Zaznaczenie tego przełącznika powoduje, że w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli (nawet takich, które nie są zdefiniowane w raporcie).

Znaczek w tej kolumnie informuje o tym, czy w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli.

w momencie generowania raportu będzie istniała możliwość dodatkowego filtrowania po wartościach pól tabeli (nawet takich, które nie są zdefiniowane w raporcie)

nie ma możliwości dodatkowego filtrowania w momencie generowania raportu

10

grupujk

stan01

 

 

 

Grupowanie

Wartość tego pola ma znaczenie tylko wtedy, gdy podczas ustalania sposobu prezentowania poszczególnych pól danych w raporcie (funkcja Pola raportu), dla minimum dwóch różnych pól wprowadzimy warunki ograniczające zakres danych branych do raportu.

Pole to określa operację logiczną łączenia warunków, ustalających zakres danych poszczególnych pól raportu.

W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji:

pozycja aktualna

pozycja nieaktualna

11

grupuj

varchar(100)

 

 

 

Agregowanie wierszy

W przypadku wprowadzenia do pola Agregowanie wierszy wpisu: Pokazuj tylko zagregowane wiersze, w raporcie będzie działać mechanizm agregowania ustalony podczas definiowania pól raportu (za pomocą funkcji Pola raportu).

Jeżeli w polu tym znajdzie się wpis Pokazuj wszystkie wiersze, mechanizm agregowania wierszy zostaje zablokowany (niezależnie od ustaleń przyjętych dla pól raportu) i w raporcie są pokazywane wszystkie wiersze danych.

Uwaga

W przypadku zastosowania agregowania, w raporcie kilka (wiele) wierszy jest zastępowanych jednym wierszem, zawierającym zsumowane wartości pewnej danej lub liczbę zastąpionych pozycji. Sposób agregowania definiuje się podczas przypisywania danych do raportu, patrz rozdział Pola raportu.

12

sort

text

 

 

 

Kolumny sortowania

Na tym polu edycyjnym znajduje się kilka prostokątów. Każdy z tych prostokątów reprezentuje jedną kolumnę danych raportu (kolumna zawiera dane przechowywane na polu danych „udostępnionym” do wykorzystania w raportach za pomocą funkcji Pola tabeli).

Na tym polu edycyjnym można wykonać następujące czynności:

  • Zmienić kolejność poszczególnych kolumn danych raportu, przeciągając za pomocą myszy wybrane prostokąty do żądanego położenia.

  • Zmienić kolejność sortowania danych w wybranej kolumnie, klikając odpowiadający jej prostokąt za pomocą myszy.

    O aktualnie wybranej kolejności sortowania danych informują znajdujące się w dolnej części prostokątów ikony:

    i .

Uwaga

Jeżeli nie został zaznaczony przełącznik Zastosuj sortowanie, ustalone na polu Kolumny sortowania kolejności sortowania nie są uwzględniane (natomiast będzie brana pod uwagę ustalona na tym polu kolejność kolumn danych).

13

uklad

stan01

0

 

Układ raportu

Na tym polu należy ustalić orientację danego raportu, poprzez wybór odpowiedniej wartości słownika (pionowy / poziomy).

W tej kolumnie podany jest układ raportu (pionowy / poziomy).

14

is_sort

stan01

0

 

Zastosuj sortowanie

Zaznaczenie tego przełącznika oznacza, że dane prezentowane w raporcie będą sortowane według kryteriów sortowania ustalonych na polu Kolumny sortowania.

Brak zaznaczenia tego przełącznika oznacza, że wiersze raportu będą sortowane wg. kolejności ustalonej w zapytaniu SQL przy tworzeniu tabeli raportu.

Uwaga

Sortowanie to ustalenie kolejności poszczególnych wierszy raportu według rosnących lub malejących wartości danych w wybranej kolumnie.

Podczas ustalania kolejności wierszy, najpierw brane są pod uwagę wartości w 1-szej kolumnie danych. Jeżeli jest kilka wierszy, które posiadają w 1-szej kolumnie tę samą wartość, to kolejność tych wierszy wynika z kryterium sortowania wybranego dla 2-giej kolumny, itd.

W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji:

pozycja aktualna

pozycja nieaktualna

15

typ

int4

0

 

Typ raportu

Pole to pozwala ustalić typ wydruku danego raportu.

Jeżeli zostanie wybrany wydruk do pliku (Plik PDF, Plik RTF, Plik HTML), to po wydaniu polecenia drukowania raport zostanie zapisany w pliku odpowiedniego typu, oraz plik ten zostanie otworzony w odpowiednim edytorze. W przypadku pozostałych typów raportu, po wydaniu polecenia drukowania raport jest wyświetlany w oknie programu.

Uwaga

Typy raportu Wykres kołowy i Wykres słupkowy można wybrać tylko wtedy, gdy w 1-szej kolumnie raportu znajduje się wartość numeryczna (typ pola: numeryczne lub liczbowe), natomiast w drugiej kolumnie znajduje się opis prezentowanej danej numerycznej.

Typ raportu Wykres liniowy XY można wybrać tylko wtedy, gdy w raporcie znajdują się dwie kolumny z danymi numerycznymi.

Typ raportu Mapa można wybrać tylko wtedy, gdy 1-szą kolumną raportu jest kod GUS.

W tej kolumnie podany jest typ raportu.

16

zapytanie

 

 

 

 

Zapytanie SQL

Do tego pola należy wprowadzić warunek określający, które dane z bazy danych będą prezentowane w przygotowywanym raporcie. Wpisany tu warunek powinien być zapytaniem do bazy danych w języku SQL.

Uwaga

Szczegółowa struktura bazy danych została przedstawiona w pliku Struktura bazy danych.html, znajdującym się na płycie CD otrzymanej wraz z oprogramowaniem.

17

zmien_mrap5

stan01

 

 

 

Pozwól modyfikować widok

Zaznaczenie tego przełącznika oznacza, że użytkownik definiujący widoki danego raportu (za pomocą funkcji Widoki raportów) będzie mógł umieścić na tych widokach dodatkowy nagłówek i dodatkową stopkę.

W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji:

pozycja aktualna

pozycja nieaktualna


Klucze obce

Lp

Nazwa klucza

Kolumna lokalna

Tabela obca

Kolumna obca

onUpdate

onDelete

1

mrap3_mrap1_id_fkey

mrap1_id

mrap1

mrap1_id

cascade

cascade


Zależności

Lp

Nazwa klucza

Kolumna obca

Tabela pierwotna

Kolumna pierwotna

onUpdate

onDelete

1

mrap4_mrap3_id_fkey

mrap3_id

mrap4

mrap3_id

cascade

cascade

2

mrap5_mrap3_id_fkey

mrap3_id

mrap5

mrap3_id

cascade

cascade


Menu (funkcje)

Lp

Nazwa

Tytuł / Opis

1

pobierz

Pobierz

Pobiera wybraną pozycję z widocznego słownika/kartoteki do wcześniej edytowanego formularza.

2

show

Pokaż szczegóły

Wyświetla pełne informacje o wybranej pozycji.

3

dodaj

Dodaj

Dodaje nową pozycję.

4

kopiuj

Duplikuj

Duplikuje wybraną pozycję tworząc nową pozycję zawierającą takie same informacje.

5

edytuj

Edytuj

Otwiera wybraną pozycję do edycji.

6

usun

Usuń

Kasuje wybraną pozycję.

7

shist2

Historia zmian

Po wywołaniu tej funkcji zostanie otworzone okno Historia zmian w bazie danych, zawierające listę zmian na polach edycyjnych aktualnie uruchomionego polecenia (rejestrowany jest każdy fakt zmiany wpisu do pola, z rozbiciem na zawartość przed edycją i po edycji).

Uwaga

Funkcja ta jest dostępna tylko w programach, których administratorzy w poleceniu Ustawienia programu / Parametry pozostałe / Ogólnosystemowe zaznaczyli przełącznik Historia operacji.

8

printListaE

Wydrukuj listę

Funkcja Wydrukuj listę należy do funkcji drukowania (opisanych m. in. w rozdziale Podstawowe zasady pracy w programie).

Funkcja ta drukuje tabelę pokazywaną aktualnie na liście pozycji w oknie polecenia. Wiersze drukowanej tabeli odpowiadają pozycjom znajdującym się na liście w oknie polecenia (spełniającym kryteria wprowadzone na polach ustalania zakresu), kolumny tej tabeli odpowiadają kolumnom aktualnie wyświetlanym w oknie polecenia (wybranym za pomocą funkcji Dostosuj).

9

printUst

Ustawienia wydruku

Funkcja Ustawienia wydruku pozwala ustalić wielkość marginesów oraz zawartość nagłówka i stopki dla wydruków. Patrz opis funkcji.

10

printEksport

Eksportuj dane

Funkcja Eksportuj dane pozwala wyeksportować do pliku dyskowego dane opisujące pozycje znajdujące się aktualnie na liście w oknie polecenia (spełniające warunki wprowadzone na polach ustalania zakresu). Patrz opis funkcji.

11

printImport

Importuj dane

Funkcja Importuj dane pozwala zaimportować do bazy danych programu dane z pliku dyskowego.

Po uruchomieniu tej funkcji otwierane jest okno Import danych, zawierające pola edycyjne pozwalające szczegółówo zdefiniować sposób wykonania importu danych.

12

mrap4View

Widoki raportów

Funkcja ta pozwala nieco zmodyfikować raport. Mają do niej prawo dostępu ci użytkownicy, którzy mogą drukować raporty.

Patrz opis funkcji.

13

mrap4

Pola raportu

Ta funkcja pozwala ustalić sposób prezentowania poszczególnych pól danych w raporcie.

Patrz opis funkcji.

14

printMrap3

Drukuj raport

Aby wydrukować raport, należy wykonać następujące czynności:

  • Kliknąć odpowiedni raport za pomocą myszy.

    Pojawi się lista funkcji dostępnych dla tego raportu.

  • Wskazać za pomocą myszy funkcję Drukuj (bez klikania).

    Zostanie rozwinięte kolejne menu, zawierające funkcje związane z drukowaniem.

  • Wybrać (kliknąć) funkcję Drukuj raport.

    Zostanie otworzona nowa karta w oknie przeglądarki, zawierająca wydruk raportu. Jeżeli raport był drukowany do pliku, zostanie otwarty za pomocą edytora odpowiedniego do typu tego pliku (np. Word, Adobe Reader, itp.).

  • Aby wydrukować na drukarce znajdujący się na ekranie raport, należy uruchomić polecenie Drukuj. Sposób uruchomienia tego polecenia jest zależny od typu programu, w którym został otwarty raport.

  • Po wydrukowaniu raportu można zamknąć kartę przeglądarki zawierającą raport, poprzez kliknięcie ikony znajdującej się obok nazwy karty.

Dokument wygenerowany 2009-09-28 04:34:09