Szczegółowa struktura bazy danych została przedstawiona w pliku Struktura bazy danych.html, znajdującym się na płycie CD otrzymanej wraz z oprogramowaniem.
Lp | Nazwa | Typ SQL |
| Domyślnie | Warunek | Tytuł / opis | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | mrap1_id | serial4 |
|
|
| |||||
2 | varchar(10) |
|
|
Na tym polu program pokazuje symbol i nazwę rejestru, do którego należy dana tabela raportów. Nie ma możliwości zmiany zawartości tego pola. | ||||||
3 | nazwa | varchar(100) |
|
|
Do tego pola należy wpisać nazwę dodawanej tabeli raportów. Nazwa ta ma umożliwić identyfikację danej tabeli raportów.
W tej kolumnie znajduje się nazwa tabeli raportów. | |||||
4 | stan |
|
|
|
Przełącznik ten jest wstępnie zaznaczany dla wszystkich nowych pozycji. Jeżeli pozycja po pewnym czasie przestaje być aktualna, nie należy jej kasować, lecz jedynie usunąć zaznaczenie tego przełącznika.
W tej kolumnie pokazywany jest stan danej pozycji:
| |||||
5 | query | text |
|
|
Do tego pola należy wprowadzić warunek określający, które dane z bazy danych będą przepisywane do tworzonej tabeli raportów. Wpisany tu warunek powinien być zapytaniem do bazy danych w języku SQL. Uwaga Szczegółowa struktura bazy danych została przedstawiona w pliku Struktura bazy danych.html, znajdującym się na płycie CD otrzymanej wraz z oprogramowaniem. W tej kolumnie znajduje się zapytanie SQL, na podstawie którego następuje przepisanie danych z bazy danych do tabeli raportów. | |||||
6 | crontab | varchar(100) |
|
|
|
Do tego pola należy wpisać algorytm aktualizacji raportu, określający, w jakich chwilach czasowych odbywa się wyszukiwanie danych w bazie i przepisywanie ich do tabeli. Uwaga Nowo wpisane do tabeli dane kasują poprzednie dane. Należy przyjąć taką częstotliwość aktualizowania danych, by w tabeli były zawsze w miarę aktualne wielkości. Do pola tego należy wpisać cztery liczby oddzielone spacjami, określające kolejno: minuty, godziny, dni tygodnia oraz dni miesiąca. Liczbę można zastąpić znakiem gwiazdki (*), oznaczającym, że dana wielkość jest dowolna (nie jest określona). Godziny należy podawać w systemie 24-godzinnym. Dni tygodnia liczone są od poniedziałku, który jest określony przez liczbę 1, natomiast niedzielę można zapisać zarówno za pomocą liczby 7 jak i 0. Do pola tego można wpisywać także znak ukośnika, i np. wpis */5 na pozycji minut będzie oznaczał: co 5 minut. Przykładowo wpis do tego pola ciągu znaków 10 13 7 * oznacza, że odpowiednie dane będą wyszukiwane w bazie i przepisywane do tabeli w każdą niedzielę o godzinie 13. 10, natomiast wpis 10 * * * oznacza, że dane będą wyszukiwane w bazie i wpisywane do tabeli co godzinę, 10 minut po każdej pełnej godzinie. Domyślnie program na tym polu edycyjnym podpowiada wpis: 0 0 * *, co oznacza aktualizację danych w tabeli raportów codziennie o północy. Uwaga Nie należy wpisywać gwiazdki na pozycji minut, gdyż wtedy wyszukiwanie danych będzie wykonywane co minutę (przez określoną godzinę lub dzień tygodnia lub dzień miesiąca), co może za bardzo obciążać system.
W tej kolumnie podany jest algorytm aktualizacji raportu, określający, w jakich chwilach czasowych odbywa się wyszukiwanie danych w bazie i przepisywanie ich do tabeli. Na algorytm składają się cztery liczby oddzielone spacjami, określające kolejno: minuty, godziny, dni tygodnia oraz dni miesiąca. Każda z tych liczb możne być zastąpiona przez znak gwiazdki (*), oznaczający, że dana wielkość jest dowolna (nie jest określona). Przykładowo wpis w tej kolumnie: 10 13 7 * oznacza, że odpowiednie dane będą wyszukiwane w bazie i przepisywane do tabeli w każdą niedzielę o godzinie 13. 10. | ||||
7 | pole_gus | varchar(100) |
|
|
|
| ||||
8 | pole_kierunek | varchar(100) |
|
|
|
| ||||
9 | liczbapol |
|
|
|
|
W tej kolumnie podana jest liczba pól danych, z których można korzystać podczas tworzenia raportów na podstawie danej tabeli raportów. Uwaga Aby podczas tworzenia raportów można było korzystać z określonego pola danych, należy „udostępnić” to pole za pomocą funkcji Pola tabeli. | ||||
10 | liczbaraportow |
|
|
|
|
W tej kolumnie podana jest liczba raportów utworzonych na podstawie danej tabeli raportów. | ||||
11 | uwagi |
|
|
|
Na tym polu można wpisać dodatkowy opis definiowanej tabeli raportów. Nie ma konieczności wypełniania tego pola. W tej kolumnie znajduje się dodatkowy opis tabeli raportów. | |||||
12 | gentime | timestamp(0) |
|
|
|
W tej kolumnie podany jest czas wykonania ostatniej aktualizacji danych tabeli. | ||||
13 | genres | text |
|
|
|
W tej kolumnie opisany jest rezultat wykonywania aktualizacji tabeli raportów. Przykładowo, wpis postaci: Wykonanie poprawne (15) oznacza, że wykonano 15 poprawnych aktualizacji danych dla tabeli raportów. |
Lp | Nazwa klucza | Kolumna lokalna | Tabela obca | Kolumna obca | onUpdate | onDelete |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | mrap1_dok_sym_fkey | cascade | restrict |
Lp | Nazwa klucza | Kolumna obca | Tabela pierwotna | Kolumna pierwotna | onUpdate | onDelete |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | mrap2_mrap1_id_fkey | cascade | cascade | |||
2 | mrap3_mrap1_id_fkey | cascade | cascade |
Lp | Nazwa | Tytuł / Opis |
---|---|---|
1 | show |
Wyświetla pełne informacje o wybranej pozycji. |
2 | dodaj |
Dodaje nową pozycję. |
3 | kopiuj |
Duplikuje wybraną pozycję tworząc nową pozycję zawierającą takie same informacje. |
4 | edytuj |
Otwiera wybraną pozycję do edycji. |
5 | usun |
Kasuje wybraną pozycję. |
6 | mrap2 |
Funkcja ta pozwala udostępnić dane przechowywane w tabeli raportów. Użytkownicy podczas projektowania raportów na podstawie danej tabeli raportów mogą korzystać tylko z tych danych, które zostały udostępnione za pomocą omawianej funkcji. Podczas udostępniania, polu danych nadawana jest nazwa zrozumiała dla osób tworzących raporty. Patrz opis funkcji. |
7 | mrap1 |
Uruchomienie tej funkcji dla tabeli raportów oznacza wykonanie natychmiastowej aktualizacji danych w tej tabeli raportów. Potwierdzeniem wykonania operacji jest wyświetlenie aktualnej daty w kolumnie Aktualizacja (na liście pozycji) dla danej tabeli. Uruchomienie tej funkcji nie ma żadnego wpływu na zaplanowane terminy aktualizacji danych w tej tabeli raportów. |
8 | mrap3 |
Za pomocą tej funkcji otwierane jest okno Raporty definiowane, zawierające listę raportów utworzonych na podstawie danej tabeli raportrów. W oknie tym istnieje możliwość przeglądania oraz dodawania raportów korzystających z danych tabeli raportów, dla której została uruchomiona ta funkcja. Uwaga To samo okno jest otwierane po wybraniu z drzewa poleceń gałęzi odpowiadającej danej tabeli raportów. |
9 | shist2 |
Po wywołaniu tej funkcji zostanie otworzone okno Historia zmian w bazie danych, zawierające listę zmian na polach edycyjnych aktualnie uruchomionego polecenia (rejestrowany jest każdy fakt zmiany wpisu do pola, z rozbiciem na zawartość przed edycją i po edycji). Uwaga Funkcja ta jest dostępna tylko w programach, których administratorzy w poleceniu Ustawienia programu / Parametry pozostałe / Ogólnosystemowe zaznaczyli przełącznik Historia operacji. |
10 | printListaE |
Funkcja Wydrukuj listę należy do funkcji drukowania (opisanych m. in. w rozdziale Podstawowe zasady pracy w programie). Funkcja ta drukuje tabelę pokazywaną aktualnie na liście pozycji w oknie polecenia. Wiersze drukowanej tabeli odpowiadają pozycjom znajdującym się na liście w oknie polecenia (spełniającym kryteria wprowadzone na polach ustalania zakresu), kolumny tej tabeli odpowiadają kolumnom aktualnie wyświetlanym w oknie polecenia (wybranym za pomocą funkcji Dostosuj). |
11 | printUst |
Funkcja Ustawienia wydruku pozwala ustalić wielkość marginesów oraz zawartość nagłówka i stopki dla wydruków. Patrz opis funkcji. |
12 | printEksport |
Funkcja Eksportuj dane pozwala wyeksportować do pliku dyskowego dane opisujące pozycje znajdujące się aktualnie na liście w oknie polecenia (spełniające warunki wprowadzone na polach ustalania zakresu). Patrz opis funkcji. |
13 | printImport |
Funkcja Importuj dane pozwala zaimportować do bazy danych programu dane z pliku dyskowego. Po uruchomieniu tej funkcji otwierane jest okno Import danych, zawierające pola edycyjne pozwalające szczegółówo zdefiniować sposób wykonania importu danych. |
Dokument wygenerowany 2009-09-28 04:34:09